SCOPUL LECȚIEI: Să înțelegem cum explică Bildad suferința din viața lui Iov și să analizăm concluzia greșită trasă de Bildad.
TEXTUL LECȚIEI: Iov 8:1-10, 20-22
VERSETUL DE AUR: Iov 8:1-2
„Bildad din Şuah a luat cuvântul și a zis: <Până când vrei să vorbești astfel și până când vor fi cuvintele gurii tale ca un vânt puternic?>” – Iov 8:1-2
CONTEXTUL LECȚIEI
Cartea Iov este unul dintre cele mai vechi texte biblice și se ocupă de una dintre cele mai vechi dileme ale omenirii: cum să ne păstrăm speranța când trecem prin suferință. O altă temă abordată în text este dorință de dreptate în mijlocul suferinței.
Suferința lui Iov i-a determinat pe prietenii lui să vină să îl viziteze. La începutul cărții, Iov este descris ca fiind „fără prihană și curat la suflet. El se temea de Dumnezeu și se abătea de la rău” (Iov 1:1). Cu toate acestea, Iov a avut parte de o tragedie nejustificată: turmele și slujitorii lui au fost luați și uciși (1:13-17), cei zece copii ai lui au murit (1:2, 18-19) și el a fost lovit de boală și suferință fizică (2:7). Fără a avea vreo explicație pentru aceste tragedii, Iov și-a păstrat credincioșia față de Dumnezeu și „nu a păcătuit deloc cu buzele lui” (2:10).
În text facem cunoștință cu prietenii lui Iov: Bildad, Elifaz și Țofar. Aceștia au decis să se ducă „să-i plângă de milă și să-l mângâie” (2:11). Când au ajuns la Iov, au fost șocați de înfățișarea lui. Și-au ridicat glasul, au plâns, și-a sfâșiat hainele și au stat pe pământ, lângă el, timp de șapte zile și șapte nopți (2:12-13).
În cele din urmă, Iov a vorbit și și-a vărsat amarul suferinței și disperării. Suferința lui era atât de adâncă încât a blestemat ziua în care s-a născut (3:3). El era cuprins de neliniște și era copleșit de necazul care s-a abătut asupra lui (3:25-26).
După plângerea lui Iov, prietenii lui i-au răspuns pe rând. Elifaz și Bildad au vorbit de trei ori, iar Țofar de două ori. Fiecare dintre aceste răspunsuri a fost contracarat de către Iov. Textul lecției de azi ne arată primul răspuns al lui Bildad la plângerea lui Iov. Chiar dacă sfaturile date de ei nu au fost corecte, intențiile lor au fost sincere (Iov 6:21; 16:2).
STRUCTURA LECȚIEI
- Condamnare (Iov 8:1-4)
- Vânturi puternice (v. 1-2)
- Blasfemie (v. 3)
- Acuzații (v. 4)
- Chemarea (Iov 8:5-7)
- Răspunsul urgent (v. 5)
- Răsplata favorabilă (v. 6-7)
- Reflecție în trecut (Iov 8:8-10)
- Caută în trecut (v. 8)
- Învață din trecut (v. 9-10)
- Reflecție în viitor (Iov 8:20-22)
- Răsplată dublă (v. 20)
- Răzbunare dublă (v. 21-22)
ÎNTREBĂRI PENTRU DISCUȚIE
- În ce măsură trebuie să ne concentrăm asupra corectării doctrinei atunci când mângâiem un prieten care trece prin suferință?
- Care este riscul pe care ni-l asumăm atunci când pretindem că știm motivele pentru care Dumnezeu permite anumite lucruri pe pământ? Cum putem să ne păzim să nu vorbim ca și cum am ști motivele pentru care Dumnezeu permite ca anumite lucruri să aibă loc?
- Cum putem contrazice o poziție doctrinară care pare să fie corectă, dar care este de fapt greșită?
- Care este legătura dintre bunăstarea materială și binecuvântările lui Dumnezeu?
- Ce versete biblice contrazic părerile care sugerează că Dumnezeu dă întotdeauna bunăstare materială celor în care își găsește plăcerea?
- Ce versete biblice sugerează că afirmația lui Bildad din Iov 8:22 este adevărată?
APLICAȚIE PRACTICĂ
Cel mai bun lucru pe care putem să îl facem pentru cei aflați în suferință este să fim alături de ei în tăcere, fără să încercăm să explicăm motivele care au dus la situația în care se află.
Atunci când consolăm pe cineva aflat în suferință, este ușor să cădem în ispita de a căuta o explicație greșită pentru suferință, în încercarea noastră de a oferi mângâiere. În astfel de situații, platitudinile nu ajută, ci din contră, pot să provoace și mai mult rău.
Interacțiunea contraproductivă a lui Bildad cu Iov ne aduce aminte de lucrarea cea mai importantă pe care putem să o facem în astfel de situații: faptul de a fi pur și simple prezenți alături de cei care trec prin greutăți. La început, prietenii lui Iov au avut această atitudine (Iov 2:13), dar după o vreme prezența lor în tăcere s-a schimbat în argumente nesănătoase. Ei au tras foarte repede concluzia că suferința lui Iov trebuie să fie consecința unui păcat din viața lui. Bildad nu a înțeles cum lucrează Dumnezeu. În realitate, este posibil ca cei răi să se bucure de binecuvântări și cei neprihăniți să aibă parte de suferință. Niciunul dintre prietenii lui Iov nu și-a dat seama că el se afla într-o astfel de situație.