SCOPUL LECȚIEI: Să identificăm pasajul din Scriptură citit de Domnul Isus în sinagoga din Nazaret și să explicăm sensul și semnificația declarației făcute de El cu privire la acest pasaj.
TEXTUL LECȚIEI: Luca 4:14-22A VERSETUL DE AUR: Luca 4:18-19
„Duhul Domnului este peste Mine, pentru că M-a uns să vestesc săracilor Evanghelia, M-a trimis să tămăduiesc pe cei cu inima zdrobită, să propovăduiesc robilor de război slobozirea și orbilor căpătarea vederii, să dau drumul celor apăsați și să vestesc anul de îndurare al Domnului.” – Luca 4:18-19
CONTEXTUL LECȚIEI
Evanghelia după Luca, de unde este pasajul pentru studiul de azi, este una din cele trei evanghelii sinoptice, alături de Matei și Marcu. Cuvântul sinoptic înseamnă „care prezintă sau adoptă aceeași perspectivă”. Aceste trei evanghelii fac acest lucru, cu unele excepții.
Textul de azi este una dintre excepții. Toate evangheliile sinoptice prezintă botezul (Matei 3, Marcu 1, Luca 3) și ispitirea din pustie a Domnului Isus (Matei 4, Marcu 1, Luca 4). De asemenea, toate trei descriu începutul lucrării din Galileea. Dar, între Luca 4:13 și Luca 4:14, unde începe textul de azi, există o pauză de câteva luni, în care au avut loc evenimentele descrise în Ioan 1:19-4:42.
STRUCTURA LECȚIEI
- Puterea Duhul Sfânt (Luca 4:14-15)
- O lucrare plină de Duhul Sfânt (v. 14a)
- O lucrare cu succes (v. 14b-15)
- Predicarea (Luca 4:16-17)
- În Nazaret (v. 16)
- Din Isaia (v. 17)
- Mesajul (Luca 4:18-22a)
- Chemarea Domnului Isus (v. 18-19)
- Misiunea Domnului Isus (v. 20-22a)
ÎNTREBĂRI PENTRU DISCUȚIE
- Cum se compară practica noastră legată de prezența la serviciile săptămânale ale bisericii cu practica Domnului Isus („după obiceiul Său”)? Cum se aplică aici îndemnul din Evrei 10:25?
- Ce procent din timpul de studiere a Bibliei ar trebui să-l acordăm studiului Vechiului Testament? De ce? Citiți Romani 15:4 și 1 Corinteni 10:1-11.
- Ce se poate face practic pentru ca biserica să nu neglijeze vestirea evangheliei celor care sunt săraci, atât cu duhul cât și material?
- Ce putem face pentru a evita căderea din nou în sclavia păcatului? Care perspectivă este mai eficientă: aducerea aminte a trecutului, când eram „robi legii păcatului” (Romani 7:23) sau concentrarea atenției asupra robiei noi față de ascultarea de Christos („orice gând îl facem rob ascultării de Hristos” – 2 Corinteni 10:5)?
- Cum se manifestă orbirea spirituală, atât la noi cât și la alții?
APLICAȚIE PRACTICĂ
Mesia a venit să ne elibereze din jugul robiei și al morții (Galateni 5:1). Scopul venirii Domnului Isus a fost eliberarea noastră. Pentru a face acest lucru a fost nevoie să moară „pentru ca prin moarte să nimicească pe cel ce are puterea morții”(Evrei 2:14 și 1 Ioan 3:8).
Libertatea în Domnul Isus Cristos este:
Libertate față de:
- robia păcatului (Ioan 8:31-36; 2 Petru 2:18-20)
- robia stricăciunii (sau a decăderii) creației (Romani 8:21)
- vechiul legământ al legii (Fapte 15:1-10; Coloseni 2:14)
- frica morții (Evrei 2:14-15)
Libertate să:
- trăim în dragoste (1 Corinteni 8:9-13; Galateni 5:13b)
- experimentăm lucrarea Duhului Sfânt (Romani 7:4-6; 2 Corinteni 3:17)
- ne apropiem de Dumnezeu cu încredere (Efeseni 3:12; Evrei 4:16)
- fim binecuvântați (Iacov 1:25)
- slujim unui nou stăpân (1 Petru 2:16b)
- trăim împreună cu Cristos (Coloseni 2:13-15)
Traducerea și adaptarea: Chris Hoble